وصف المدون

موقع يهتم بالعمل الحر والتجارة الإلكترونية و كوبونات وعروض وخصومات المتاجر والمواقع ونصائح الشراء

احدث المقالات

 في عالم التسوق الإلكتروني، تصبح مراقبة أسعار المنتجات ضرورة للمستهلك العاقل. واستفادة من هذا الواقع، قررنا في هذا المقال استعراض وتحليل تسعير المنتجات على مواقع شهيرة مثل نايكي وأديداس. قد يبدو للوهلة الأولى أن الأسعار تتبع نمطًا عشوائيًا، ولكن خلف هذه الأرقام المقفولة والعشوائية تكمن استراتيجية تسعير محكمة.

كيف تتحكم البراندات بعقلك الباطن عن طريق تسعير المنتجات Odd-Even Pricing Strategy



استراتيجية التسعير الفريدة

عند الدخول إلى قسم التخفيضات في نايكي، يظهر تباين واضح في أسلوب التسعير. الأسعار هنا تختلف تمامًا عن الأسعار العادية، حيث تظهر بأرقام عشوائية تنتهي بأرقام مثل 97 أو 78، مثلًا 824.76 أو 974.78. يبدو أن هذا الأمر يثير استفسارات المتسوقين العاديين، لكن لنا كمحترفين في مجال التسويق، نعرف أن هذا يعود إلى استراتيجية محددة.

Odd-Even Pricing Strategy

تعتمد نايكي وأديداس على استراتيجيتين رئيسيتين في التسعير: الـ Odd والـ Even. تتمثل الـ Odd Strategy في جعل الأسعار تنتهي بأرقام فردية مثل 1 و 3 و 5 و 7 و 9. هذا يعزز فكرة أن المنتجات هي منتجات بريميوم بجودة عالية، حيث يرتبط في علم النفس بأن الأرقام الفردية تشير إلى ارتفاع القيمة.

التفاوت في الاستراتيجيات بين البراندات

في مواقع نايكي وأديداس الرئيسية، يمكن مشاهدة استخدامهم للاستراتيجية الـ Even في التسعير. وهذا يشير إلى رغبة البراند في تسليط الضوء على فخامة منتجاته، حيث تعكس الأرقام المقفولة ارتفاع الجودة والقيمة.

Odd Strategy في قسم التخفيضات

باستعراضنا لقسم التخفيضات في نايكي، نجد أن جميع الأسعار هنا تتبع استراتيجية الـ Odd. الأرقام العشوائية التي تنتهي بفواصل فردية تشير إلى انخفاض في السعر ووجود عروض لا يمكن تفويتها.

تأثير الاستراتيجية على البراندات المختلفة

لتحديد استراتيجية التسعير المستخدمة، يمكننا النظر إلى البراندات المختلفة. إذا كانت البراند تستهدف الفئات المتوسطة، سواء كانت في مجال الملابس أو الأحذية، فإنها غالبًا ما تعتمد على الـ Odd Strategy، حيث تظهر الأسعار بأرقام عشوائية تنتهي بفصلة 99. بينما تظهر المنتجات الفاخرة أسعارًا مقفلة، مما يعزز فكرة الرفاهية والفخامة.

الختام

استراتيجية التسعير هي جزء لا يتجزأ من تسويق المنتجات عبر الإنترنت. بفهمنا لاستراتيجية الـ Odd-Even في نايكي وأديداس، يمكننا أن نفسر الأسعار الظاهرة بشكل علمي. للحصول على أفضل صفقات، يمكن للمستهلكين متابعة استراتيجيات التسعير والتفاوض بشكل أفضل.

جرب كدة تدخل على مواقع نايكي واديداس وشوف تسعير المنتجات عندهم عامل ازاي، هتلاقي الأسعار كلها أرقام مقفولة، هتلاقي مثلا الأسعار كلها زي 3499، 3249، 1749..

طب جرب بقى تدخل على قسم التخفيضات في نايكي وشوف التسعير عامل ازاي، هتلاقي أسلوب التسعير مختلف تماماً وهتلاقيها أرقام عشوائية كلها بتنتهي بفصلة 97، أو فصلة 78 زي كدة 824.76 أو 974.78

طبعاً كشخص عادي طبيعي انها تعدي عليك كدة، لكن كماركتير حاجة زي دي مش لازم ابداً تعدي عليك لأن اللي شوفته ده وراه استراتيجية تسعير مهمة جداً اسمها Odd-Even Pricing Strategy

الـ Odd والـ Even هما حاجتين مختلفتين عكس بعض، الـ Odd Strategy معناها انتهاء السعر بكسر وغالباً بيكون بأعداد فردية زي 1 و 3 و 5 و 7 و 9، والـ Even Strategy معناها رقم متساوي مقفول.

في مواقع نايكي وأديداس الرئيسية هتلاقيهم مستخدمين الـ Even Strategy في التسعير، ودي استراتيجية تسعير بيتم اللجوء ليها لما البراند يحب يظهر ان المنتجات بتاعته منتجات بريميوم بكواليتي عالية، لأن الأرقام المقفولة في علم النفس بتوحي بارتفاع القيمة.

أما الأرقام العشوائية اللي بتنتهي بفواصل فردية بتوحي بانخفاض السعر وان في عرض ما هيفوتك، علشان كدة هنلاقي كل الأسعار في قسم التخفيضات بتتبع الـ Odd Strategy.

علشان كدة لو بصيت على كل البراندات اللي بتبيع منتجات للفئات المتوسطة اذا كان لبس او اكل هتلاقيهم كلهم بيتبعوا الـ Odd Strategy وأسعارهم كلها بتكون ارقام عشوائية بتنتهي بفصلة 99، بعكس المنتجات اللي بتبيع منتجات Luxury هتلاقي أسعارها أرقام مقفولة.

#كرياتوفا #كرياتوفا_أكاديمي

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

Back to top button