وصف المدون

موقع يهتم بالعمل الحر والتجارة الإلكترونية و كوبونات وعروض وخصومات المتاجر والمواقع ونصائح الشراء

احدث المقالات

هناك العديد من عيوب العمل الحر التي لا يعلم عنها الكثير بجانب المميزات التي يقدمها العمل الحر عبر الانترنت من كسب المال الى الفريلانسر، وفي هذا المقال سنتعرف علي اهم العيوب التي يجب وضعها في الحسبان قبل البدء في العمل الحر عبر الانترنت.
الإحتراق النفسي: المشكلة الخفية للعمل الحر على الانترنت

الربح من الانترنت حلم كل الناس


من برا كل الفئات بتشوف العمل المكتبي سهل ومريح، اصحى الصبح اشرب قهوتي واخد اللابتوب الجميل بتاعي واخبط على الزراير شوية وانا مرتاح تحت التكييف واكسب فلوس.

بس مش كل الناس بتشوف الجانب التاني والتأثير الي بييعود عليك زي الإحتراق النفسي، وهنا مش بتكلم عن الكرييتيف بلوك، بل عن حاجة اكبر بكتير.
.
عارف لما تبقى بتجاهد عشان تصحى من النوم، بتفقد الشغف وكل حاجة تبقى زي بعضها بالنسبالك، ودايمًا حاسس ان عندك صداع ونومك بايظ؟

وفي ظل الظروف الي احنا فيها الحياة بتاعتنا تحولت لشغل فقط، شغل اساسي، وبعده شغل بارت تايم وبعده فري لانس، وبنقعد نجري في دوامة كبيرة مبتخلصش، ولمّا وقتك بيخلص بتبدأ تاخد من وقت الراحة بتاعك وكمان من وقت النوم، مع الوقت اتحولت لـمسحْ حياتك كلها شغل بس، أو بمعنى تاني معندهوش حياة!
.

بتفكر تعمل كارير شيفت عشان انت مش قادر تنجح في شغلك صح؟

عزيزي انت مش مرهق، انت بتمر بحالة من الإحتراق النفسي، وده بيبقى عبارة عن تراكمات كبيرة من الضغط النفسي والجسدي خليتك تستنزف طاقتك كلها، وفي الأغلب بتكون بسبب الضغط في الشغل وقلة التقدير "انت محدش بيعملك حساب" الحملة الاعلانية المصرية الشهيرة، فبتبدأ تشكك في نفسك.. مش ممكن المشكلة تكون فيّا وانا الي فعلًا مش كويس؟
.
ومتقلقش انت مش لوحدك، منظمة الصحة العالمية عملت دراسة بتقول ان فيه 264 مليون شخص عندهم اضطرابات الاحتراق النفسي.
الإحتراق النفسي مش بييجي من يوم وليلة، هو بيبقى عبارة عن تراكمات ورا بعضها، ولو انت مكمل قراءة لحد دلوقتي فأكيد عندك اعراض منه، وكلها مسألة وقت والدور هيبقى جاي عليك لو انت شغال في العمل الحر عبر الانترنت.
.
لو عاوز تلحق نفسك فالموضوع سهل وصعب في نفس الوقت، ببساطة انك تدي نفسك شوية وقت، وخليك عارف ان صحتك النفسية هي رقم 1، ودي شوية حاجات عملتها ساعدتني اني اتخطى المرحلة دي.

 الموضوع يبان كليشية بس الجيم والرياضة!

التمرين مش بس هيديلك جسم صحي، بل هيشيل عنك عبئ نفسي كبير انت مش متخيله، وهيساعدك انك تصفي ذهنك، ويزيد ثقتك بنفسك بشكل كبير، وياليت لو تقلل كافيين وقهوة وتظبط اكلك الموضوع هيفرق معاك جدًا.

  حدد وقت ثابت للشغل:

متسيبش الحنفية مفتوحة ابدًا خصوصًا لو انت شغال من البيت، حدد اوقات معينة تشتغل فيها ويا حبذا لو مكان معين، بكدا مخك هيفصل مابين الشغل والحياة والاتنين مش هيبقوا مفتوحين على بعض.

 خد وقت راحة في ساعات العمل:

متخبطش الـ8 ساعات كلهم شغل ورا بعض، قسّمهم لفترات صغيرة وارتاح شوية في النص، وياليت في وقت الراحة تبعد خالص عن الكمبيوتر، بل كمان ابعد عن المكان الي انت شغال فيه وروح اي مكان تاني.

  متخليش نفسك متاح على طول:

اتعلم تقول لمديرك لأ، ومقصدش هنا لأ بشكل مطلق، بس لأ برا مواعيد العمل بتاعتك، لازم تعمل لنفسك توازن بين الحياة العملية والحياة الشخصية.

  حسّن علاقاتك الاجتماعية:

حدد وقت في الأسبوع تقابل فيه صحابك او اهلك، ثيرابي مجاني والله العظيم، وتأثيره قوي جدًا، اقعدوا اعملوا اي حاجة او اي نشاط، من غير كلام عن الشغل ولا مشاكل الشغل.

  ابعد عن الشاشات والسوشيال ميديا ونام كويس:

على الأقل قبل ما تنام بساعتين، اقرأ كتاب او اقعد مع عيلتك، اعمل اي حاجة بس ميكونش فيها موبايل، ده هيساعدك انك تقلل التوتر الي عليك وهيخليك تنام بشكل افضل.
.
في النهاية الموضوع في ايدك انت، لو استهونت بالضغط الي عليك عاجلًا ام آجلًا هياكلك، وهتيجي تقول ياليت الي جرا ما كان.
للكلام بقية بس هنخليه في بوست تاني عشان ده فتح مننا شوية، ولو عجبك المقال ده هتلاقي كتير زيه في قناتي على تليجرام، خدلك لفة هناك.

Muhammad Sameh


من برا كل الفئات بتشوف العمل المكتبي سهل ومريح

في عالمنا الحديث، أصبحت أساليب العمل تتغير بشكل متسارع، ومن بين هذه الأساليب، أصبح العمل من المنزل يلعب دوراً أساسياً في حياة الكثيرين. فالتكنولوجيا والاتصالات المتقدمة مكنت الكثيرين من ممارسة أعمالهم وواجباتهم من خلال العمل عن بعد، ما أدى إلى زيادة الراحة والمرونة في العمل. وعلى الرغم من الفوائد العديدة التي يتمتع بها العمل من المنزل، إلا أن هناك جانباً مظلماً ينبغي ألا نتجاهله.

الإحتراق النفسي: المشكلة الخفية للعمل عن بعد

معظم الناس يرى العمل من المنزل كخيار مثالي يجمع بين الحياة المهنية والشخصية، ولكن الحقيقة المرة هي أن هذا النوع من العمل قد يؤدي إلى زيادة مستويات الإجهاد والإحتراق النفسي. فالعزلة، وعدم وجود تفاعل اجتماعي، وعدم فصل بين الحياة المهنية والشخصية يمكن أن تؤدي إلى شعور بالإرهاق وفقدان الشغف بالعمل.

التعامل مع الإحتراق النفسي

لحماية نفسك من الإحتراق النفسي والحفاظ على صحتك النفسية والعملية، هنا بعض النصائح التي يمكن أن تساعدك:

1. الرياضة والتمارين البدنية

تعتبر ممارسة الرياضة والتمارين البدنية جزءاً هاماً في الحفاظ على الصحة العقلية والبدنية. فهي تساعد في تخفيف التوتر والإجهاد، وتزيد من مستويات الطاقة والتركيز.

2. تحديد وقت ثابت للعمل

من المهم تحديد أوقات محددة لممارسة العمل، وعدم السماح للعمل بالتسلل إلى وقت الراحة أو الوقت الشخصي.

3. الاستراحة والراحة خلال ساعات العمل

يجب تقسيم فترات العمل إلى فترات قصيرة مع فترات راحة، ويفضل أن تكون هذه الفترات بعيدة عن أماكن العمل.

4. تحسين العلاقات الاجتماعية

قم بتخصيص وقت للقاء الأصدقاء والعائلة بعيداً عن مشاكل العمل، فالتواصل الاجتماعي يلعب دوراً هاماً في تحسين الصحة النفسية.

5. تقليل الوقت المستخدم في الشاشات والتواصل الاجتماعي

يجب تقليل الوقت المستخدم في استخدام الهواتف الذكية ووسائل التواصل الاجتماعي قبل النوم، والتفضيل على القراءة أو الاسترخاء.

إن الحفاظ على صحتك النفسية والعملية أمر بالغ الأهمية، وعلى الرغم من أن العمل من المنزل يمكن أن يكون مريحاً إلا أنه يتطلب توازناً جيداً بين العمل والراحة. لذا، يجب أن تكون حذراً وتأخذ الإجراءات اللازمة للحفاظ على صحتك الشخصية والمهنية.



بقالي فترة كبيرة بشوف زملاء بيعانوا من اصابات بسبب عادات غلط بنعملها اثناء الشغل والقعدة على المكاتب.

الأعمال المكتبية فعلًا مريحة، بس قاتله على المدى البعيد وبتسبب مشاكل كتيرة جدًا واحيانًا بتحتاج لتدخل جراحي عشان نعالجها وده عدى عليا كتير فوق ما تتخيلوا.
دي شوية نصايح اي حد بيضطر انه يقعد على مكتب فوق الـ6 ساعات يوميًا لازم يهتم بيها:

🔹صدقني مش هتبقى مبسوط وانت نفسك تشتغل بس مش قادر بسبب اعصاب اليد وده شئ منتشر جدًا، بلاش نشتغل بالـTouch pad نهائيًا وبلاش نشتغل بماوس سئ، استثمر في ماوس من براند محترم وياريت يكون Vertical mouse "هسيبلكم شكله في الكومنتات" عشان قدر الامكان نقلل الضغط على اعصاب اليد.

وفيه قطعة بلاستيكية اسمها Wrist rest دي بتتحط على مسند يدك تحت الماوس عشان تقلل الاحتكاك "وهسيب شكلها برضه في الكومنتات"

🔹التهابات اعصاب الرقبة يا جماعة المها مميت جدًا واعرف ناس عانت بسببها كتير، بلاش نوطي ظهرنا ورقبتنا واحنا شغالين ونحافظ ان ظهرنا يكون مفرود طول الوقت وبلاش نوطي واحنا ماسكين الأيباد او القلم وبنرسم، انا عارف ان القعدة الصحية مش هتبقى مريحة في الأول بس لما تتعود عليها هترتاح اكثر بكتير.

🔹الكرسي ثُم الكرسي ثُم الكرسي، الكرسي هو اهم قطعة في السيتب بتاعك، اختار كرسي يكون مريح وفيه قطع تدعم القطنية والظهر.

🔹مرة كمان بلاش نوطي ظهرنا ونعمل Arch واحنا شغالين ياجماعة الكلام ده مُهم جدًا

- اختار سندات زراع مريحة وخلي دراعك تكون قدر الامكان على السنادات
- خلي رجلك تكون على الارض بشكل مريح او هات مسند للقدمين
وفيه قطع بتتجاب وتتركب للكرسي عشان تدعم الظهر وتكون مريحة وانت قاعد على الكرسي

🔹 ارجوك اشتري نضارة Anti Blue light وخليك لابسها طول مانت قاعد قدام شاشة عشان تقلل الزرقاء على عينك وتحافظ على بصرك قدر الإمكان.

🔹 مع النظارة عشان تتجنب جفاف العين بسبب النظر الكتير للشاشات اشتري قطرة مرطبة للعين وخليها جنبك واستعملها بشكل دوري

🔹انت كشخص مُبدع أو شخص بيقوم بأعمال مكتبية زي التصميم او البرمجة او كتابة المحتوى وخلافه عينك ونظرك هما راس مالك، شاشة بألوان كويسة وسطوع عالي هو استثمار مهم جدًا واهم كمان من الجهاز الي انت شغال عليه.

🔹اظبط ارتفاع المكتب الي انت قاعد عليه بحيث ان لما تحط ايدك على المكتب وتكون بتكتب على الكيبورد دراعك ومرفقك يكون عامل زاوية 90

🔹كل نص ساعة ياريت نقوم من على المكتب لمدة 5 دقايق نعمل فيهم اي حاجة بعيد عن الكمبيوتر والموبايل والمكتب، قوم اشرب او اتمشى اعمل اي حاجة وبلاش نمسك الموبايل في الخمس دقائق دول.
ولما تسمع الأذان قوم اتوضى وصلِ في وقتها، الصلاة تمارين ممتازة هتساعد جسمك انه يستريتش.

🔹الرياضة، نزولك الجيم هيحل 90% من مشاكل ظهرك الي انت بتشتكي منها وهيبقى زي Firewall ليك ووقاية من اضرار العمل المكتبي، وهيفيدك جدًا على الصعيد النفسي عن تجربة شخصية، ده غير انه هيعزز ثقتك بنفسك وحقيقي هيغيرلك حياتك بالكامل، بلاش الحجج بتاعت انا يومي مليان ومفيش وقت عشان اي حد ممكن يوفر ساعة من يومه لمدة 5 ايام في الاسبوع، يا اخي اعتبرها اوفر تايم في الشغل.

اتمنى البوست ده يوصل لأكبر عدد ممكن، احنا صحتنا هي راس مالنا وهنتسأل عنها يوم القيامة، المهنة دي بتقتل بالبطئ وفي النهاية القرار في ايدك انت.. ربنا يحفظ الجميع.

كيف تتفادى الإصابات والمشاكل الصحية أثناء العمل على المكتب؟

التحديات التي تواجهها خلال ساعات العمل الطويلة

يعتبر العمل على المكتب والجلوس لفترات طويلة أمراً شائعاً للكثيرين، ولكنه يأتي مع تحديات صحية محتملة. فالجلوس لفترات طويلة يمكن أن يؤدي إلى العديد من المشاكل الصحية مثل تصلب العضلات، وتهيج أعصاب اليد، والتهابات عنق الرحم، وآلام الظهر.

نصائح للحفاظ على الصحة أثناء العمل على المكتب

1. استثمر في معدات مكتبية مريحة

  • استخدم ماوس عمودي: يقلل من ضغط أعصاب اليد ويمنح راحة أكبر.
  • استخدم Wrist rest: يقلل من الاحتكاك ويوفر دعماً للمعصم أثناء استخدام الماوس.

2. حافظ على وضعية جسم صحيحة

  • اختر كرسي مريح: يجب أن يكون له دعم للظهر والقطنية.
  • تجنب الإفراط في الإنحناءات: حافظ على وضعية الظهر والرقبة مستقيمة.

3. انقطاع الشاشة والنظر البعيد

  • استخدم نظارات Anti Blue light: للحد من تعرض العين لضوء الزرقاء.
  • استخدم قطرة مرطبة للعين: للحفاظ على رطوبة العين أثناء النظر للشاشة لفترات طويلة.

4. انقطاع وتمدد

  • قم بتمدد وانقطاع كل نصف ساعة: لمدة 5 دقائق على الأقل، وقم بأنشطة بعيدة عن الكمبيوتر والموبايل.

5. ممارسة الرياضة

  • زُر الجيم بانتظام: يقوي عضلات الظهر ويحسن اللياقة البدنية والصحة العامة.

الختام

لا شك أن العمل على المكتب يأتي مع مجموعة من التحديات الصحية، ولكن باتباع بعض النصائح البسيطة يمكن تقليل هذه المشاكل والحفاظ على صحتك أثناء العمل الحر. احرص على اتباع نمط حياة صحي ومتوازن، واستثمر في معدات مكتبية مريحة، ولا تنسَ أن الصحة هي رأس مالك الأهم.

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

Back to top button