لغة القالب
ابحث عن ما تشاء

عدوى سقوط FTX لم تنتهي بعد: منصة Nexo تنسحب من السوق الامريكي

افتح القوس و سيبه مفتوح شوية😎، منصة Nexo البريطانية لاقراض العملات المشفرة اعلنت انها هتخرج واحدة واحدة من السوق الامريكي بعد محاولات استمرت ل ١٨ شهر مع المنظمين الأمريكين ولكن دون جدوي.
عدوى سقوط FTX لم تنتهي بعد: منصة Nexo تنسحب من السوق الامريكي



مازالت تبعيات انهيار منصة التداول FTX الشهيرة والتي كانت تعد من الخمس الكبري لتداول العملات المشفرة تحت تغطية منصة بايننس binance اكبر سوق للتداول في العملات الرقمية المشفرة في العالم بعدد عملات تتخطي الـ 500 عملة رقمية اشهرهم البيتكوين والايثريوم 


كما حدث مسبقا بالعديد من المنصات مثل افلاس منصة Blockfi لتداول العملات المشفرة وتقنية البلوك تشين هل يكون الدور علي منصة Nexo البريطانية التي تعمل في مجال اقراض العملات المشفرة!

للأسف السوق العالمي وتحديد السوق الامريكي للعملات المشفرة اصبح من الاسواق الغير امنة بعد انهيار العديد من المنصات للعملات المشفرة اما بسبب اختراقات الهكر او اختلاس الاموال من المديرين بها ولهذا تسعي منصة نيكسو الي سحب الاستثمارات داخل مجتمع الكريبتو الامريكي حفاظا علي تداولتها وذلك بعد عدم تعاون العديد من المصالح الحكومية الامريكية لتقنية البلوك تشين ووضع قيود لمنصات التداول.

علي الرغم من ان ده مش افلاس هي هتخرج من السوق الامريكي بس لكن التاثير هيظهر أجلًا ام عاجلًا وده بسبب عدوى سقوط FTX وبالتأكيد هيتتأثر العديد من المنصات بكل ده.

وعلي الرغم من ان سوق الكريبتو والتداول مش حمل ضربات تانية خالص الحقيقة لكن ضربات لا بد منها المشكلة ان السوق هش جدا، الحيتان بتتلاعب بيه بشكل عنيف، وسلاحهم عقود الفيوتشر.

وعلي الرغم من ان العديد من المضاربين والمحللين يروا ان المنصة دي أمنة جدا الي حد كبير ، لان عندها proof of reserve from a third party لكن مشاكل ال PoR مش هتظهر دلوقتي يا هشام، اصبر شوية و هتلاقي حصل شغل مش كويس من كل ال 3rd parties.

بس بشكل عام هي مش في نفس وضع بلوكفاي او سيلسيس مثلا ، هما معندهمش مشاكل ظهرت لحد دلوقتي ، كل الموضوع انها قالوا مش هنعرف نقدم خدماتنا في أمريكا عشان الregulation اتغيرت و مش واضحة يعني مشكلة قانونية مع دولة او منطقة جغرافية معينة ، مفيش كلام ظهر عن اي حاجة تاني.

لكن منصة Nexo ده ماركت كبير و لما الأمريكان يسحبوا فلوسهم من المنصة ده هيبقي اختبار حقيقي للPoR  وده هيأثر و توابعه هتظهر كمان شوية.

خاتمة: 
اكتسبت منظومة Nexo شهرةً واسعة بفضل اعتمادها على نظام متكامل يوفر حلاً يتميز بالبساطة في الاستخدام. وتوفر المنصة منتجاً لتوليد الأرباح لا يتطلب تدخلاً من المستخدم كما أن الحصول على قرض مدعوم بالعملات الرقمية يتم بمنتهى البساطة. كذلك تتيح المنصة للمستخدمين الذين يمتلكون رموز NEXO مزيداً من المزايا، ومع إصدار بطاقة Nexo، سيتهافت المزيد من الأشخاص على الانضمام إلى مجتمع Nexo.

م/ محمد درويش "بلوكتشينات"
              
ديسمبر 12, 2022

عدد المواضيع