لغة القالب
ابحث عن ما تشاء

استراتيجيات التسويق: Odd-Even Pricing Strategy الأرقام المقفولة والعشوائية

  اكتشف كيف تستخدم نايكي وأديداس استراتيجيات مختلفة في تسعير منتجاتهم، حيث يعكس الأرقام المقفولة رفاهية المنتج، بينما تظهر الأرقام العشوائية عروض التخفيض. دراسة Odd-Even Pricing تكشف عن استراتيجيات متباينة في جذب العملاء.

استراتيجيات نايكي وأديداس Odd-Even Pricing Strategy: الأرقام المقفولة والعشوائية

كيف تتحكم البراندات بعقلك الباطن عن طريق تسعير المنتجات


جرب كدة تدخل على مواقع نايكي واديداس وشوف تسعير المنتجات عندهم عامل ازاي، هتلاقي الأسعار كلها أرقام مقفولة، هتلاقي مثلا الأسعار كلها زي 3499، 3249، 1749..

طب جرب بقى تدخل على قسم التخفيضات في نايكي وشوف التسعير عامل ازاي، هتلاقي أسلوب التسعير مختلف تماماً وهتلاقيها أرقام عشوائية كلها بتنتهي بفصلة 97، أو فصلة 78 زي كدة 824.76 أو 974.78

طبعاً كشخص عادي طبيعي انها تعدي عليك كدة، لكن كماركتير حاجة زي دي مش لازم ابداً تعدي عليك لأن اللي شوفته ده وراه استراتيجية تسعير مهمة جداً اسمها Odd-Even Pricing Strategy

استراتيجيات الأرقام المقفولة والعشوائية Odd-Even Pricing Strategy

الـ Odd والـ Even هما حاجتين مختلفتين عكس بعض، الـ Odd Strategy معناها انتهاء السعر بكسر وغالباً بيكون بأعداد فردية زي 1 و 3 و 5 و 7 و 9، والـ Even Strategy معناها رقم متساوي مقفول.

في مواقع نايكي وأديداس الرئيسية هتلاقيهم مستخدمين الـ Even Strategy في التسعير، ودي استراتيجية تسعير بيتم اللجوء ليها لما البراند يحب يظهر ان المنتجات بتاعته منتجات بريميوم بكواليتي عالية، لأن الأرقام المقفولة في علم النفس بتوحي بارتفاع القيمة.

أما الأرقام العشوائية اللي بتنتهي بفواصل فردية بتوحي بانخفاض السعر وان في عرض ما هيفوتك، علشان كدة هنلاقي كل الأسعار في قسم التخفيضات بتتبع الـ Odd Strategy.

علشان كدة لو بصيت على كل البراندات اللي بتبيع منتجات للفئات المتوسطة اذا كان لبس او اكل هتلاقيهم كلهم بيتبعوا الـ Odd Strategy وأسعارهم كلها بتكون ارقام عشوائية بتنتهي بفصلة 99، بعكس المنتجات اللي بتبيع منتجات Luxury هتلاقي أسعارها أرقام مقفولة.

ملخص:

 الفرق في استراتيجيات التسعير بين مواقع نايكي وأديداس. في حين يستخدمون في الغالب استراتيجية التسعير الزوجية (Even Strategy) على المنتجات الرئيسية، إلا أنهم ينتقلون إلى استراتيجية التسعير الفردية (Odd Strategy) عند عرض التخفيضات.

 هذا يعكس تفضيل الأرقام المقفولة للإشارة إلى القيمة العالية والجودة العالية في الأولى، بينما تشير الأرقام العشوائية في الثانية إلى انخفاض السعر والعروض الخاصة.فعلا، هذه الاستراتيجيات تلعب دورًا في إبراز القيمة المستهدفة لفئة معينة من المنتجات.

 الاستراتيجيات المستخدمة تعكس التفكير الاستهلاكي وكيف يمكن أن تؤثر الأسعار والتسويق على انطباع المستهلكين حول جودة المنتجات.

#كرياتوفا_أكاديمي

              
فبراير 01, 2024

عدد المواضيع